7.5. A félhullámú szimmetrizáló elem

A félhullámú szimmetrizáló elem a szimmetrizálás mellett ellenállás transzformálásra is alkalmas. Ez egy elektromosan λ/2-s koaxiális kábelhurok, amelyet rendszerint ugyanabból a kábelből készítenek, mint amelyből a tápvonalat. Minthogy hangolt tápvonal-szakaszról van szó, amelynél az impedanciatranszformáció mértéke a hullámellenállástól gyakorlatilag független, az alkalmazott koaxiális kábel hullámellenállásának nincsen fontos szerepe, vagyis a szimmetrizáló elem készítéséhez tetszőleges kivitelq kábeleket használhatunk.

A tápvonal kábelköpenyét a hurokéhoz forrasztjuk (7.6. ábra). A sugárzó és a kábelköpeny között nincsen fémes érintkezés: ezeket az ábra szerinti elrendezésben kötjük a kábelérhez.

A félhullámú szimmetrizáló elem impedancia transzformációs viszonya 1:4. Ennek megfelelően egy ZS =60Ω-os hullámellenállású koaxiáliskábel felhasználásával félhullámú szimmetrizáló elem segítségével impedanciahelyesen és földszimmetrikusan táplálhatunk egy Zkim =240Ω talpponti ellenállású antennát. Ugyanez a szimmetrizálótag változtatás nélkül használható az 50/200, 70/280 és 75/300Ω-os impedanciák esetében is.

7.6. ábra. Félhullámú szimmetrizáló elem

Az ilyen kivitelq szimmetrizáló elemet baluntranszformátornak, vagy röviden balun-nak is szokás nevezni (angol rövidítése a balanced-unbalanced-nek). Az elrendezés relatív sávszélessége kb. 0,3, ezért bármelyik amatőrsávban jó eredménnyel  alkalmazható. A szimmetrizáló hurok alakja nem kritikus; szükség esetén, pl. a "hosszabb" sávokban többmenetes tekercs is készíthető belőle, vagy bár milyen más alakzatban is elhelyezhető.

Az ultrarövid hullámú és deciméteres tartománybeli gyári készítésq antennák talpponti ellenállása szinte kivétel nélkül 240Ω körüli. Ezért ezeket az antennákat vagy közvetlenül tv-szalag kábel segítségével táplálhatjuk, vagy pedig félhullámú szimmetrizáló tag közbeiktatásával föld szimmetrikusan 60Ω-os koaxiális kábel segítségével.

A szimmetrizáló csonk

Tartalom

A Balun-vonal