17.3. Horgászbotokból kialakított és elforgatható, rövidített iránysugárzó a 10 m-es sávra

Az előzővel azonos elven különösen könnyű konstrukciót úgy kapunk, hogy a tekercseket üveg szállal erősített poliésztergyantából gyártott horgászbotokra szereljük. Ez az anyag olyan jó szigetelő, hogy a szükséges meneteket közvetlenül rátekercselhetjük. A 10m-es sávra a 17.7. ábra szerint kialakított kételemes iránysugárzó elemenként két ilyen, egyenként 2m hosszú horgászbotot tartalmaz. Hogy körülbelül 29MHz-en kapjunk rezonanciát, a táplált antennaelem mindkét botjára egyenletesen rátekercselünk 2,20m hosszú 2m-es rézhuzalt. A reflektor két szárán ugyanilyen módon egyenként 2,50m huzalt helyezünk el, és az elem geometriai közepén összekötjük egymással a két drótvéget.

17.7. ábra. Horgászrúdból kialakított, irányhatású rövidített sugárzó a 10 m-es sávra

A reflektor távolsága2,50 m legyen, és az XX táppontban ebben az esetben kereken 60Ω impedanciát kapunk. Itt tehát egy 60Ω-os koaxiális kábellel közvetlenül táplálhatjuk a rendszert. A behangoláshoz ― mint már elmondtuk ― grid dip meter szükséges. Ha csökkenteni kell a frekvenciát, az árammaximum helyén (az antennaelem közepén) kissé összébbszorítjuk a tekercset (csökkentjük a menetek közötti távolságot), ellenkező esetben pedig széthúzzuk itt a meneteket. A lehetséges legjobb reflektorhatást a legegyszerűbben a működő antennán lehet beállítani: az árammaximum helyén úgy toljuk el a meneteket, hogy a térerősségmérő szerint előre a legnagyobb erősítést, hátra pedig a legnagyobb csillapítást kapjuk meg.

Minthogy az antennaelemek a teljes hossznak körülbelül a négyötödét érik el, a tulajdonságok tekintetében ez az antenna nagyon jól megközelíti a teljes hosszúságú kételemes iránysugárzót. Arra mindenesetre számítanunk kell, hogy az aránylag vékony antennavezetők miatt a rézveszteségek nagyobbak lesznek, a sávszélesség pedig csökken.

Miniatűr beam W8YIN szerint
Tartalom

Többsávos iránysugárzók