18.11.3. A háromsávos delta loop

A 15m-es delta loop antennának megfelelő méretekben egy háromsávos változatot dolgozott ki WA0UDJ. Mint a 18.47. ábrán látjuk, a 15m-es sávra méretezett antennaelemen két párhuzamos rezgőkör (LC1 és LC2) felhasználásával három rezonanciát érhetünk el, úgyhogy ez az elem a 10, 15 és 20m-es sávban egyaránt használhatóvá válik. Az LC1 rezgőkörben 28800kHz rezonanciafrekvenciára van szükség, az LC2 rezgőkört viszont 15000kHz-re kell hangolnunk. Ez a rezonanciaméretezés a még beépítetlen rezgőkörökre vonatkozik. A rezgőköri tekercseket lehetőleg vastag huzalból 32mm külső átmérőre készítjük el. Ily módon négy menetet kap L1 (ez körül belül 0,45μH-nek felel meg), és hét menetet L2 (kb. 1,0 μH). A szükséges rezonanciafrekvenciák eléréséhez a C1 kapacitásnak60, a C2 kapacitásnak pedig 100pF-nak kell lennie.

A reflektor ugyanilyen párhuzamos rezgőköröket kap, de valamivel kisebbek a rezonanciafrekvenciák. A reflektorral kapcsolatban 27900 kHz re hangoljuk az L – C1 rezgőkört és 14550 kHz-re az LC2 rezgőkört. Ez azt jelenti, hogy itt kissé meg kell növelnünk a tekercseket, ha a kapacitásokat nagyjából meghagyjuk az előző értékeken. A reflektor távolsága 2,50...3,00m lehet.

Különösen nagy figyelmet kell fordítanunk a háromszoros gamma-illesztésre. Mint a 18.47.(b) ábrán látjuk, a tápvezeték egy közös koaxiális kábel és az egyes gamma-illesztéseket kondenzátorokon keresztül külön-külön csatlakoztatjuk a kábel belső vezetőjéhez.

18.47. ábra. A háromsávos delta loop táplált eleme:

(a) vázlatos felépítés és méretezési adatok; a zárójelben levő számértékek a reflektorelemre vonatkoznak;

(b) a táplált elem gammaillesztésének részletrajza

Az optimális kapacitásértékeket kísérletileg, a legkisebb állóhullámarány beállításával kapjuk meg.

Minden kapacitást – a rezgőkörieket is – meg felelő hosszúságú nyitott koaxiális kábelekből érdemes elkészíteni. Ezeket a kábelvégeket sokszor a csőszerű könnyűfém oldalágak belsejében lehet elhelyezni. Ily módon elrejthetjük és az időjárási hatások ellen egyúttal meg is védhetjük őket.

Egyszerű hurkokkal ellátott rövidített kétsávos delta loop
Tartalom

Függőlegesen polarizált rövidhullámú antennák