18.2. A háromsávos VK2AOU-beam

A G4ZU-beam parazita-elemei csak két frekvencián rezonálnak. Rögtön felvetődik a kérdés, hogyan lehetne mindegyik elemet három sávon működtetni. Néhány meggyőző kísérlettel VK2AOU bebizonyította, hogy a soksávú áramkörök mintájára egy harmadik rezgőkör hozzáadásával megkapható a kívánt harmadik rezonancia is. Ez a harmadik rezgőkör, tetszés szerint soros vagy párhuzamos kapcsolású lehet.

A 18.16. ábrán párhuzamos rezgőkörrel ellátott kétsávos antennaelemet láthatunk. A 18.16.(b) ábra szerint párhuzamosan kapcsolunk vele egy soros rezgőkört, és ezzel megkapjuk a három rezonanciafrekvenciát. Ugyanezt a hatást érjük el a 18.16.(c) ábra szerinti kapcsolásban is, amelyben két párhuzamos rezgőkört sorba kapcsolunk, és az XX pontokhoz csatlakoztatunk. Ez esetben is minden kapacitást egy megfelelő hosszúságú nyitott csonk, minden induktivitást pedig egy-egy megfelelő hosszúságú zárt csonk állíthat elő. VK2AOU azonban forgókondenzátorokat és tekercseket használt fel erre a célra, hogy minél jobban lehessen behangolni a rendszert, és hogy minél kisebb legyen a mechanikai ráfordítás.

Az induktivitás- és kapacitásértékeket aligha lehetne előre kiszámítani, mert az egyes alkatrészek minden kis változtatgatása kihat az egész komplexumra. A megfelelő értékeket és beállításokat a leggyorsabban próbálgatásokkal kapjuk meg. Ehhez egy grid-dip mérő szükséges.

18.16. ábra. Soksávos elemek

VK2AOU egy olyan háromsávos beamet dolgozott ki, amely mindhárom sávban három elemmel vesz részt, és a tápláláshoz tetszés szerint lehet bármilyen illesztett vezetéket felhasználni. Két táp vezetékre van szükség. Az egyik a 10 m-es sávban táplálja az antennát, a másikkal viszont 15 és 20m-en gerjeszthetünk. VK2AOU pontos és mindenre kiterjedő adatai alapján és lelkiismeretes munkával feltétlenül jó eredményeket lehet elérni az antenna megépítésében.

A háromsávos beam VK2AOU miniatűr beamjéből (lásd a 17.1. alfejezetet) származik. Az antennaelemek méretei és a távolságok változatlanul megmaradtak; a különbség mindössze az, hogy a hosszabbító tekercsek helyét párhuzamos rezgő körök vették át. A VK2AOU-féle háromsávos  beam szerkezeti felépítését a 18.17. ábrán mutatjuk be.

18.17. ábra. A háromsávos VK2AOU-beam

Az átalakított G4ZU-beam
Tartalom
Az egyes részek méretezése