18.4.2. A gyakorlati antenna

Mindegyik L1 tekercs 4mm-es CuAg-huzalból öt menetet tartalmaz, a tekercs belső átmérője 62mm. Az L2 tekercsnek ugyanezekkel a méretekkel hét menete van. A C kondenzátorok mind 25...29pF kapacitásúak.

Az L1 C zárókör frekvenciája 28MHz, az L2 C rezgőkörök viszont 20,2 MHz-re vannak hangolva. Ezzel kapcsolatban tudnunk kell, hogy a hangolás során csak a tekercshosszt szabad változtatni, mert a 25...29pF rezgőköri kapacitást minden esetben meg kell tartani.

18.25. ábra. Konstrukciós megoldás a zárókörök kialakítására

Az eredeti W3DZZ-antennában különösen előnyösnek bizonyult, hogy a C kondenzátorokat maguk az antennaelemek, a csövek képviselték. Ezek a csövek szigetelőhengerek közbeiktatásával teleszkópszerűen egymásba tolhatók, és az így keletkező kondenzátornak a szigetelőbetét alkotja a dielektrikumát. Az ilyen szerkezeti megoldáshoz persze nagy mechanikai pontosságra és jól illeszkedő, megfelelő átmérőjű és falvastagságú csövekre van szükség.

Mechanikailag egyszerűbb megoldást kapunk, ha a csöveket a 18.25. ábra szerint egy beilleszthető szigetelőtüskével kötjük össze. Megfelelő szigetelőanyag erre a célra a törésnek jól ellenálló novotext. Egyes fajtáknak azonban nem eléggé kicsi a veszteségi tényezőjük, ezenkívül ezek a rétegelt anyagok hajlamosak a nedvességfelvételre. Az utóbbi hajlamosság miatt valamilyen felületi védelemről külön kell gondoskodni. Vannak azonban olyan műanyagok is, amelyek nagyon csekély veszteséget okoznak, eléggé rugalmasak és törésállók. Ezek különböző kereskedelmi elnevezések kel kerülnek forgalomba. Mechanikai és elektromos vonatkozásokban leginkább az üvegszál-erősítésű, kör keresztmetszetű poliészter rudak válnak be. A C kapacitást valamilyen kitűnő minőségű, nem változtatható, csak kis mértékben hőmérsékletfüggő kondenzátorral kell előállítani, és meg kell védeni ezt a kondenzátort az időjárási hatásoktól. A kapacitásértéknek csak 15...20pF-nak kell lennie, mert az antennaelem két csövének a közelsége már létrehoz bizonyos kezdeti kapacitást.

A rendszert a bevált gamma-illesztés módján táplálják (lásd a 6.3. alfejezetet); ily módon egy tetszés szerinti hosszúságú koaxiális tápkábellel lehet gerjeszteni. Ha a gamma-tagot 15m-es üzemben optimális illesztésre állítjuk be, a 10m-es és a 20m-es sávban még elviselhető marad a táp vezeték mentén az állóhullámarány.

Azt is megtehetjük, hogy a DL1FK-beam táplált antennaelemét (18.18. ábra) használjuk fel a W3DZZ-beamben, és hangolt vezetéken keresztül tápláljuk. Ezáltal elhagyhatók a sugárzóelemből a zárókörök, és a rezonanciát minden egyes sávban a hangolt tápvezeték adóoldali végén állítjuk be.

Működése
Tartalom

Beskatulyázott kétsávos Yagi-antennák a 20 és 15 m-es sávra