18.5.1. Kétsávos Yagi-antenna 20 és 15 m-re KH6OR szerint

E kétsávos beam kidolgozásához KH6OR egy táplált  valódi" többsávos elemet beskatulyázott parazita-elemekkel kombinált. Vázlatos elrendezését a 18.26.(a) ábrán láthatjuk, a külön kirajzolt részből pedig [18.26.(b) ábra] a táplált antenna elem részletei tűnnek ki.

A táplált antennaelemnek két záróköre van. Ez utóbbiak a W3DZZ-antennának felelnek meg, és 20,5MHz rezonanciafrekvenciára vannak hangolva. A kondenzátorok egyenként 25 pF kapacitásúak, a két tekercs pedig 3...3,5mm-es alumínium huzalból hat-hat menetet tartalmaz. A tekercsek átmérője 75mm, meneteik 50mm hossz mentén oszlanak meg. Újdonság az a mód, ahogyan a két különböző hosszúságú gamma-illesztés párhuzamosan kapcsolva mindkét sávban jól illeszti a koaxiális tápkábelt.

18.26. ábra. Kétsávos beam a 20 és 15 m-es sávra KH6OR szerint:

(a) a teljes antenna; (b) a táplált antennaelem részletrajza

A gamma-illesztésekre közölt adatok csak irányértékek, és a végleges beállítások során úgy kell helyesbíteni őket, hogy lehetőleg minél kisebb legyen a koaxiális kábel mentén az állóhullámarány. A táplált antenna elemre megadott méretek betartásával a két rezonanciafrekvencia 14,3 és 21,3MHz.

A parazita antennaelemek teljes hosszúságúak, és úgy vannak elhelyezve a tartóárbocon, hogy a lehető legkisebb mértékben befolyásolják egy mást. A reflektor távolsága 20 m-en 0,124λ, 15m-en pedig 0,13λ. A direktor 20m-en 0,17λ, 15 m-en 0,19λ, távolságra van a sugárzótól. A boom teljes hossza ily módon 6,10m. Magától értetődik, hogy a táplált antennaelem helyén bármilyen más többsávos elem is megfelel, de erősen rövidített sugárzót nem érdemes alkalmazni. Ha már teljes hosszúságú parazita-elemeket alkalmazunk, kár volna valamilyen rossz sugárzási hatásfokú rövidített sugárzó használatával lerontani e parazita-elemek jó tulajdonságait. Teljes értékben helyettesíthetné a kétsávos elemet a DL1FK-beam táplált három sávos antennaeleme (18.18. ábra). Ezenkívül még azt is megtehetjük, hogy 10m-es parazita-elemeket is elhelyezünk az antennatartón, és ezáltal háromsávos üzemet teszünk lehetővé.

Beskatulyázott kétsávos Yagi-antennák a 20 és 15 m-es sávra
Tartalom

Beskatulyázott kétsávos Yagi-antenna 20 és 15 m-re