18.8.2. A táplálás

Minthogy a rendszer talpponti ellenállása 70Ω nagyságrendben mozog, magától kínálkozik a közvetlen táplálás valamilyen tetszés szerinti hosszúságú koaxiális kábellel. Tapasztalatok szerint rövidhullámon nincs feltétlenül szükség a koaxiális kábel szimmetrizálására, úgyhogy a rövidhullámok tartományában gyakorlatilag is megvalósított cubical quad antennák majdnem mind közvetlenül bekötött koaxiális kábelről kapják a táplálást.

A háromsávos quad hagyományos táplálási módja: mindegyik sávra külön tápvezeték alkalmazása. Ezáltal világosan áttekinthetők a viszonyok, ugyanakkor azonban ― különösen, ha hosszúak a tápvezetékek ― sok koaxiális kábelre van szükség. Ha minden egyes rendszert illesztési optimumra állítunk be, a háromsávos quad táplált antennaelemeit a táppontokban párhuzamosan kapcsolhatjuk egymással és egyetlen közös koaxiális kábel útján, táplálhatjuk (18.35. ábra). Ezt a koaxiális kábelt a 15 m-es sugárzó táppontjától célszeri elvezetni. A 20m-es és a 10m-es sugárzótól kéthuzalos összekötő vezetéket csatlakoztatunk a középső, 15 m-es tápponthoz. A szabad sugárzókat azonban ezek az összekötő vezetékek is befolyásolják; úgyhogy a normálisan méretezett sugárzók rezonanciafrekvenciája kisebb lesz a számított értéknél. Ezért az összekötő vezetékek hosszával meg kell rövidíteni a sugárzók hosszát. Ezt a rövidítést elektromosan is elvégezhetjük úgy, hogy kondenzátorokat iktatunk be a vezetékbe.

A háromsávos quad gazdag tevékenységi lehetőségeket nyújt a kísérletezgető rövidhullámú amatőrnek. Például arra is gondolhatunk, hogy a 20m-es szakasz méreteit a miniatűr beam mintájára lekicsinyítjük, vagy egy olyan háromsávos. quad kifejlesztésére szánjuk rá magunkat, amelynek méretei a 15 m-es quad méreteivel egyenlők, és amelyben a 15 m-es, teljes hosszúságú antennaelem egyúttal 20m-en is rezonál. A DX-amatőrök körében ez a  normális fogyasztókon" is segítene. Az ilyen megoldások azonban ― amint már elmagyaráztuk ― , mindig a sávszélesség, az antennanyereség és a sugárzási jellemzők rovására mennek.

18.35. ábra. Az antennaelemek elrendezése és táplálása:

(a) a táplált antennaelem elölnézete;

(b) a táplált antennaelemek és a reflektorok oldalnézete

Az antennaelemek
Tartalom
A háromsávos CQ-PA-quad