19.6.3. T2FD függőleges, soksávos antennája

Függőleges sugárzóként is jól beválik a T2FD antenna. A 19.39. ábra szerinti felépítésében, pontosan 7,50m teljes hosszal a 10, 15 és 20m-es DX-sávokban használható. A beszámolók kiemelik, hogy ez az antenna a 40 és a 80m-es sávban is még jól gerjeszthető, bár az eredmények nem valami különösen kedvezőek voltak. Ily módon a függőleges T2FD minden sávban lehetővé teszi az üzemet.

19.39. ábra. Soksávos függőleges antenna a T2FD-elv szerint

380Ω-os lezáróellenállással kereken 300Ω a talpponti ellenállás, de ezt az ellenállást úgy kell kialakítani, hogy az adó teljesítményének legalább a harmadával lehessen terhelni. Az ultrarövid hullámú (például 300 A 7―1 típusú) szalagvezetékkel tehát közvetlenül táplálható. Hogy lehetővé tegyük koaxiális kábellel is a táplálást, a táppont közelében szereljünk a tartóoszlopra egy kis vízálló dobozt, és helyezzük el benne a szimmetrizáláshoz és az impedancia átalakításhoz szükséges áramköri elemeket. Radiálokra nincs itt szükség. További adatokat a T2FD-antennákról a 12.2. alfejezet tartalmaz.

Átkapcsoló nélküli négysávos groundplane
Tartalom

Átkapcsolható hosszabbító tekercsekkel ellátott, többsávos groundplane-antennák