23.2. Reflektoros csoportantennák

A csoportantennák felületére merőleges irányban tapasztalható kétoldalas sugárzás reflektorok alkalmazásával egyoldalas - csak az egyik irányban ható - fősugárzássá alakítható át. Az antenna nyereség ily módon átlagosan 3 dB-lel nő meg. Ezzel egyidejűleg a reflektorok következtében meg változik a rendszer talpponti ellenállása.
A reflektorok távolságának szokásos értéke 0,1...0,3 hullámhossz. Ha 0,25λ ez a távolság, a rendszer talpponti ellenállása csak jelentéktelen mértékben (körülbelül 20%-kal) csökken, míg
0,1λ, reflektortávolság már közel 75 %-kal csökkenti a bemeneti ellenállást. A legnagyobb antenna nyereséget akkor kapjuk, ha a reflektorok távolsága 0,15λ, 0,1λ, és 0,3λ között legfeljebb 0,8 dB-lel ingadozik az antennanyereség.
A reflektorok távolságának változtatásával egy kissé még helyesbíthetjük a csoportantenna csatlakozási impedanciáját. A következő példákban azonban szerkezetileg lemondunk erről a lehetőségről. Mindegyik dipólus-soron belül minden félhullámú szakasz mentén egy-egy hangolt félhullámú reflektorra van szükség. A megszakítatlan egészhullámú dipólusok nem felelnek meg, mert nem lehet fázisban gerjeszteni őket. Az ultrarövid hullámok tartományában a

képlet elég pontosan megadja a rúd alakú félhullámú reflektorok geometriai hosszát. Az f frekvenciát itt MHz-ben kell behelyettesíteni, a reflektor hosszát mm-ben kapjuk meg.
A reflektor és a gerjesztett elem általában ugyan abból az anyagból készűl, és általában egyezik az átmérőjük is.

A csoportantennák táplálása
Tartalom
Reflektorfalas csoportantennák