23.4.1. A 12-elemes csoportantenna

Mint a 23.10. ábrán látjuk, a „12-es csoport" három egészhullámú dipólust és hangolt félhullámú reflektorokat tartalmaz. Ezek az antennaelemek egymástól λ/2 távolságban három szinten egymás fölött helyezkednek el. A reflektortávolság 0,15λ, az antennanyereség körülbelül 9,5 dB. Az XX táppontban kereken 240Ω a csatlakozási impedancia értéke. E központosan táplált csoport sávszélessége 145MHz környékén 15MHz fölött van, tehát többszörösen meghaladja a 2MHz-es amatőr-gyakorlati sávszélességet. A szintek közötti összekötő vezetékek keresztezik egymást, és a keresztezési pontban gondosan kell elszigetelni egymástól a huzalokat. Minthogy λ/2 elektromos hosszúságú vezetékszakaszokról van szó, a huzalok átmérőjének és a közöttük levő távolságnak nincs különösebb jelentősége. Egyébként nem szabad túlságosan vékonyra venni a huzalokat, mert állóhullámok alakulnak ki rajtuk.
Az antennaelemekre megadott átmérőértékeket lehetőleg tartsuk meg, mert az egészhullámú dipólusok talpponti ellenállása és hossza nagymértékben függ a karcsúsági foktól. Általában gömbölyű alumínium rudakból vagy könnyűfém anyagú

23.10. ábra. A 2 m-es sávra méretezett 12-elemes csoportantenna

csövekből készítjük el az elemeket. Elektromos szempontból nincs különbség közöttük. Az összekötő vezetékeket ebben az esetben szintén könnyűfém anyagú, 3...6 mm átmérőjű huzalokból kell kialakítani, mert például az alumínium és a réz érintkezési felületén elektrolitos bomlási folyamatok mennek végbe. Különösen nagyon ügyeljünk a biztos érintkezést adó kötésekre, és védjük meg őket a nedvesség ellen (például belakkozzuk vagy műanyag fóliával vesszük körül a kötés helyét). Ha a gerjesztett antennaelemeket rézcsőből készítjük el, az összekötő vezetékeknek is rézből kell lenniük, és forrasztással kell csatlakozniuk az antennaelemhez. A reflektorokat mindig könnyű fémből állítjuk elő.
Általában 1,5 állóhullámarányt kapunk a táp vezetéken, de a reflektorok távolságának utólagos állítgatásával javíthatjuk még ezt az értéket.
Minthogy a feszültségminimum helyén szigetelni kell az antennaelemeket, a faállványok elektromosan és mechanikailag is kedvezőek. Fenyőfából, száraz, göcsmentes, gyalult tetőlécekből állítsuk össze ezt a tartókeretet, és jól itassuk át xilamonnal, karbolineummal, lenolajjal vagy valamilyen hasonló impregnáló folyadékkal. A kivitelezésre két példát a 23.11. ábrán láthatunk.
A felosztott csoportantennákra vonatkozólag a 23.1. alfejezetben közölt tanácsok figyelembe vételével több ilyen „12-es csoportot" nagyobb egységgé foghatunk össze, és az egész rendszert illesztett vezetékekkel táplálhatjuk.

23.11. ábra. Tartókeret a 12-elemes csoportantenná hoz:
(a) különösen stabil keret; (b) könnyű szerkezet

Mechanikai és elektromos adatok a 2.10. ábrához:

Az antennaelemek átmérője: d = 6...10mm
Az összekötő vezetékek átmérője körülbelül 3mm (nem kritikus érték)
Az antenna magassága kereken 2000 mm = lλ
Talpponti ellenállás az XX pontban 240Ω (szimmetrikus)
Antennanyereség nagyjából 9,5dB
Hátrasugárzási csillapítás körülbelül 14dB
Vízszintes nyílásszög, αE 60°
Függőleges nyílásszög, αH≈50°

A csoportantennák a gyakorlatban
Tartalom
A 16-elemes csoportantenna